Dutch Circular Textile Valley werkt aan een circulaire textielketen

 

 

 

 

De kledingindustrie produceert te veel kleding waardoor er ook te veel wordt weggegooid. Huishoudens en bedrijven in Nederland danken bijvoorbeeld jaarlijks iets meer dan 250 kiloton textiel af, waarvan 155 kiloton wordt verbrand. Een deel daarvan is herdraagbaar of is op een andere manier nog te gebruiken. Gelukkig zit de sector niet stil, en zetten steeds meer bedrijven zich in voor het circulair maken van de textielketen. Dutch Circular Textile Valley zet daarom in op het verbinden, vernieuwen en versnellen van de circulaire textiel- en modemarkt.

DCTV is een organisatie die zich richt op circulair textiel. Haar doel is om textielafval en het gebruik van virgin grondstoffen in de mode-industrie te verminderen. Ze ondersteunt bedrijven en start-ups met circulaire ambities met begeleiding op maat of verwijst hen naar partijen binnen haar netwerk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan recyclers, sorteerders en modemerken. Dit resulteerde bijvoorbeeld in een lijst met meer dan honderd circulaire mode- en textielinitiatieven.

Regionale hubs
Ook werkt DCTV intensief samen met verschillende regionale hubs. In Twente, Arnhem/Wageningen, Amsterdam en Tilburg werken verschillende partijen binnen hun eigen focusgebied samen. DCTV ondersteunt deze hubs en organiseert landelijke bijeenkomsten zodat deelnemende partijen de krachten kunnen bundelen.

Om de transitie naar een circulaire mode-industrie te versnellen, moeten er ook op politiek niveau dingen veranderen. DCTV lobbyt dus ook actief. DCTV wordt daarom ook uitgelicht als icoonproject in de ‘Transitieagenda Consumptiegoederen’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Betrokken partijen
DCTV is een zelfstandige stichting die is opgezet vanuit Versnellingshuis: Nederland circulair! en modebrancheorganisatie Modint. DCTV is een samenwerking tussen Modint, ABN Amro, Circle Economy, Fashion for Good, Het Groene Brein en MVO Nederland.

Meer weten over Dutch Circular Textile Valley? Ga naar de website.