Wie wat slechter ter been wordt, kan soms aanspraak maken op een scootmobiel. Welzorg is een bedrijf dat mensen met zo’n indicatie aan een scootmobiel helpt. Duizenden van deze kleine wagentjes van Welzorg rijden er in Nederland rond. En dat betekent dus ook: een gestage retourstroom van honderden scootmobielen met een defecte elektromotor, zegt Ben van den Broek van Welzorg. “Voorheen reviseerden we die zelf, maar we merkten dat dit toch specialistische kennis vergt, die wij missen.” En dus stuurt Welzorg ze sinds anderhalf jaar naar Remade in Holland, een bedrijf dat gespecialiseerd is in remanufacturing.

“Een scootmobiel gaat vier tot zeven jaar mee. De elektromotor begeeft het vaak echter al eerder. Dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn, maar we zien dat veel scootmobielen niet helemaal juist gebruikt worden. Daardoor treedt eerder slijtage op en begeeft de motor het sneller”, zegt Van den Broek. Welzorg koos voor remanufacturing uit kosten- én milieuoverwegingen. “Het circulaire aspect is belangrijk. We moeten ernaar streven om niet altijd alles maar nieuw te willen hebben. Hergebruik is minstens net zo goed. Onze klanten tonen hier ook begrip voor.”

Remanufacturing pijler van circulaire economie

Remanufacturing is één van de pijlers van een circulaire economie, maar staat nog in de kinderschoenen. Medio november organiseerde Het Versnellingshuis: Nederland circulair! daarom een rondetafelgesprek met leveranciers, producenten en logistieke partijen over de kansen van remanufacturing. Jeannette Levels, case manager bij het ‘Versnellingshuis Nederland circulair!’, kan uit het gesprek al wel enkele conclusies trekken.

Moeilijk afwijken van lineaire productie

Eén conclusie is dat veel maakbedrijven hun productie zodanig gestroomlijnd hebben, dat iedere verandering als een verstoring gezien wordt, zegt Levels. Verder zijn bedrijven bang dat ze gaan “kannibaliseren” op hun eigen productie en zijn ze onzeker of remanufacturing-bedrijven het benodigde tempo wel kunnen volgen.

Daarnaast betwijfelen bedrijven de kwaliteit van gereviseerde producten. De markt is daarom gebaat bij eenduidige Europese standaarden, een keurmerk  of Nederlandse praktijkrichtlijnen, zegt Levels, en financiering is ook nog lastig voor deze businesscases. “Momenteel is er weinig geregeld voor deze markt, terwijl we toch veel werk aan de winkel hebben.”

Hulp van het versnellingshuis

Het Versnellingshuis Nederland circulair! is in februari 2019 gelanceerd en is een samenwerking van het ministerie van IenW, VNO-NCW/MKB-Nederland, Het Groene Brein en MVO Nederland. Samen ontsluiten we een groot netwerk van andere partijen en loketten, waaronder RVO.nl.

Jouw vraag indienen?

Heb jij ook een circulaire vraag of initiatief? En kan je daarbij hulp gebruiken van experts? Meld je dan aan voor Maatwerk.