Drie inzichten voor transitiebegeleiders
Uit het rapport komen drie inzichten naar voren die voor elke begeleider waardevol zijn:
Leeromgevingen, niet alleen inhoud
Ketendoorbraak vraagt dat consortia leren anders kijken, handelen en organiseren. Een transitiebegeleider creëert daarvoor uitdagende leeromgevingen. Neemt geen taken over, maar faciliteert dat de groep zelf in beweging komt. Voor begeleiders betekent dit: investeer voldoende tijd en aandacht in het ontwerpen en begeleiden van collectieve leerprocessen.
Infrastructuur boven quick wins
Weersta de verleiding van laaghangende vruchten als die niet bijdragen aan systeemverandering. Richt je op het bouwen van een infrastructuur die innovatie blijvend mogelijk maakt. Voor begeleiders betekent dit: houd geduld voor de lange termijn en blijf gefocust op duurzame verandering.
Onafhankelijkheid is essentieel
Een transitiebegeleider verbindt zich aan de maatschappelijke opgave, niet aan partijen of individuele belangen. Die autonome positie maakt dat hij of zij interventies kan doen die consortiumleden zelf niet kunnen of durven. Voor begeleiders betekent dit: bewaar je onafhankelijke positie, ook wanneer de druk toeneemt.
Wat betekent dit voor jouw ketensamenwerking?
Voor consortia in ketensamenwerking geldt: gebruik het competentieprofiel bij het samenstellen van je transitieteam. Niet alle negen profielen moeten in één persoon zitten, maar kunnen verdeeld zijn in het team. Verdeel de rollen strategisch.
Voor individuele transitiebegeleiders biedt het profiel houvast voor reflectie en ontwikkeling. Waar liggen je sterke kanten? Waar heb je collega's voor nodig? En vooral: investeer je voldoende in het begeleiden van collectieve leerprocessen?
Tot slot
Ketendoorbraak komt niet vanzelf. Ook niet met een ketenregisseur die het wel even regelt. Maar wél met transitiebegeleiders die collectieve leerprocessen faciliteren. Die ruimte scheppen waarin consortia eigenaarschap nemen. Die balanceren in spanningsvelden en geduld hebben voor de lange termijn.
Het is waardevol dat het Amsterdam Transition Institute dit onderzoek heeft gedaan naar de ketenregisseurs binnen onze Ketendoorbraakprojecten en Moonshots. Door deze rollen en competenties helder te definiëren, kunnen we nu gerichte stappen zetten om ketensamenwerking effectiever te maken. We delen deze kennis graag met anderen die bezig zijn met ketendoorbraken, zodat meer sectoren kunnen profiteren van deze inzichten.
Het competentieprofiel uit dit onderzoek biedt concreet houvast. Voor selectie, scholing en reflectie. Voor het samenstellen van transitieteams. En voor iedereen die worstelt met de vraag: wat maakt ketensamenwerking nu echt succesvol?
Het antwoord ligt niet in regisseren. Het ligt in het begeleiden van leren.
Meer weten?
Het volledige onderzoeksrapport 'Van ketenregisseur naar transitiebegeleider' is beschikbaar via de knop hieronder.
Ben jij bezig om met je keten naar circulair te gaan en loop je hierbij tegen uitdagingen aan? Het Versnellingshuis helpt daarbij. Wij brengen partijen in ketens samen, ondersteunen ketensamenwerking en delen kennis en inzichten. Benieuwd hoe we dat doen? Bekijk hoe we circulaire ketens ondersteunen, hoe we werken aan circulaire uitdagingen of de kennis en inzichten.