Waar de vraagstukken van IKEA en Decathlon vooral gaan over aanvoer, speelt bij Zeeman een andere vraag: opschaling. “Er is doorontwikkeling nodig om tot een significant prijsmodel te komen dat aansluit bij de bredere doelgroep die Zeeman bediend,” geeft Tavakolly aan. “Dat vraagt om innovatie: binnen het huidige, lineaire systeem moet de prijs omlaag om circulaire alternatief te laten concurreren. Daar horen ook trade-offs bij. Misschien betekent het toch wel productie buiten Nederland, met de bijbehorende CO2-impact van transport. Tegelijk liggen er openingen voor prijskostenverval in robotisering en digitalisering.”
Een kans ziet hij in de verkoop van producten die niet nieuw zijn, maar wel als nieuw aanvoelen: “Het gaat dan om producten die voldoen aan de kwaliteitseisen door goede inzameling en wassen, maar die niet nieuw geproduceerd zijn. Zo’n model vraagt om samenwerking vanuit meerdere ketens: met partijen als Wibra, HEMA en andere textielpartijen.”
Ook uitbreiding van het assortiment kan bijdragen aan groei. “Als je rompers verkoopt, kan je ook wasbare luiers verkopen. Dan is de vraag: wat voor keten kan je daaromheen bouwen? Welke samenwerkingen heb je daarvoor nodig?”
Tot slot ziet hij voor IKEA kansen in het productontwerp. “IKEA heeft ontwerp en productie in eigen hand. Daar liggen mogelijkheden: Nu al worden producten zo plat mogelijk ontworpen voor lage CO2 footprint bij transport. De volgende stap is zorgen dat ze na demontage hun waarde behouden door robuuster ontwerp en materiaal. Daar liggen kansen om circulariteit en toegevoegde waarde eruit te halen.”
Van leren naar versnellen
De voorbeelden van Zeeman, Decathlon en IKEA tonen potentie voor de grotere transitie naar circulair: “Alledrie de partijen weten met een circulaire propositie hún consument te bereiken. Zij laten zien dat circulariteit niet allen iets is voor een high-end niche, maar ook voor de gemiddelde consument. Daar ligt een gigantische kans!”
De voorbeelden laten ieder op een eigen manier zien dat circulariteit leidt tot goede businessmodellen. Ook laten de voorbeelden zien dat samenwerking in de keten essentieel is om circulaire doorbraken te realiseren.
Het Versnellingshuis helpt daarbij. Wij brengen partijen in ketens samen, ondersteunen ketensamenwerking en delen kennis en inzichten. Benieuwd hoe we dat doen? Bekijk hoe we circulaire ketens ondersteunen, hoe we werken aan circulaire uitdagingen of de kennis en inzichten.