Inexeon is de revisiespecialist voor de installateur. Het bedrijf werkt vooral business to business en reviseert voornamelijk onderdelen uit klimaatsystemen. Daarbij stuit het bedrijf op weerstand van sommige producenten, die niet willen meewerken aan reparatie en revisie van hun apparaten. Ze beroepen zich op garanties en marktbelangen om hun omzet te beschermen. Dat maakt het voor Inexeon lastig om deze dienst aan te bieden op de markt. Daarom richt het bedrijf zich nu vooral op installateurs. Inexeon zorgt ervoor dat installateurs de producten goedkoper kunnen inkopen dan bij de fabrikant, en biedt zo een aantrekkelijk verdienmodel voor de installateur.
De reparatiementaliteit
“Het is nu zo dat het commercieel gezien niet loont om te repareren”, legt Koen uit. “Je kunt meer geld verdienen met het produceren van nieuwe producten. Als je het op een circulaire manier doet, is dat voor veel bedrijven minder interessant, minder schaalbaar en geeft het meer onzekerheid. Het is makkelijker om alles nieuw te kopen. Dat is de mentaliteit waar ik tegen strijd.”
Koen denkt terug aan de oorsprong van Inexeon, ruim veertig jaar geleden, toen de oprichter nog langs ging bij serverruimtes waar printplaten hingen van 100.000 dollar. Als die kapot gingen, was repareren vanzelfsprekend. Het idee erachter: als er bij een auto iets kapot gaat, neem je toch ook niet meteen een nieuwe? De kern van reparatie is bij Inexeon al die jaren hetzelfde gebleven. Als het aan Koen ligt, gaan we weer terug naar die cultuur. Daarvoor heeft hij twee dingen nodig: steun vanuit de overheid en vertrouwen van de consument.
Klaar voor opschaling
De steun van het Europees Parlement voor het ‘Right to Repair’ is een belangrijke stap voor een aantal regels die het voor consumenten makkelijker maken om apparatuur te laten repareren. Nu is er nog geen manier om af te dwingen dat een fabrikant ondersteuning biedt aan reparatie. Dat kan met de Right to Repair-richtlijn wel. “De Right to Repair gaat zeker veel helpen. Maar wat ook belangrijk is, is dat mensen weer vertrouwen krijgen in gerepareerde producten. Vaak denken ze dat als iets gerepareerd is, dat het minder lang meegaat dan een nieuw product. Daarom doen wij aan revisie, waarbij we de oorspronkelijke levensduur herstellen. Dan is het product weer net zo goed als toen het uit de fabriek kwam. Wij geven niet voor niets vijf jaar garantie op de producten. Sommige producten kunnen zelfs 16 jaar oud zijn en alsnog met een paar jaar garantie verkocht worden. Waarom? Om de klant ervan te overtuigen dat het net zo goed is als het origineel en vaak nog beter; want als we weten waar het product aan kapot is gegaan, zorgen we ervoor dat het product niet weer opnieuw daaraan kapot gaat. Zonder aanpassingen te maken overigens, want we moeten ons wel houden aan de CE-markering die laat zien dat producten voldoen aan Europese richtlijnen.”
Voor revisie is er op dit moment niet altijd een verdienmodel. Men werkt alsnog met nieuwe producten. Toch gelooft Koen dat verandering nabij is. “Als de uitstoot van CO2 bedrijven bijvoorbeeld geld gaat kosten, zijn wij in het voordeel.”
De Rode Draden 2024
Inexeon komt voor in de Rode Draden notitie van 2024 als voorbeeld van een onderneming die een succesvolle businesscase heeft ontwikkeld voor het repareren en reviseren van elektronische apparaten. Dat dat nog niet zo eenvoudig is, blijkt uit de Rode Draden notitie 2024 (Rode Draad 4). Meer weten over deze belemmering én de mogelijke oplossingen? Bekijk het nieuwsbericht over de Rode Draden en download de notitie.