Op zoek naar schaalbaarheid

Merlijn Charbot betrad als eerste het podium om zijn ambitieuze plannen te presenteren aan het driekoppige panel bestaande uit René Reijtenbagh (CEO van Business Angels Connect), Jeroen Willems (Investment Manager Softtech bij BOM Brabant Ventures) en Jeroen Derks (projectcoördinator bij PIM Noord-Holland).  

Merlijn is founder van de start-up Multiphase Dryers BV, dat machines ontwikkelt die natte reststromen uit de voedselindustrie drogen. Hierdoor worden deze reststromen makkelijker en goedkoper te vervoeren, langer houdbaar, en kunnen ze opnieuw gebruikt worden als hoogwaardige ingrediënten, bijvoorbeeld in plantaardige producten.

"We mikken op een marktintroductie met co-funding van LIOF," vertelde hij enthousiast. De panelleden vroegen zich af hoe ver de ontwikkeling gevorderd was. Charbot legde uit: "Grote partijen willen eerst grotere volumes zien, voordat ze financiering verstrekken. Dat resulteert in een kip-en-ei-verhaal: voor grotere volumes hebben we geld nodig, maar dat krijgen we niet als we niet eerst kunnen aantonen dat we deze volumes kunnen produceren."

Uit het publiek klonk het belang van een helder businessmodel: "Waar ga je geld mee verdienen? Hoe ga je opschalen? Ga je fabrieken bouwen of alleen ontwikkelen? Wie is je klant en hoe ziet je marktpotentieel eruit?" Charbot antwoordde: "Ons businessmodel omvat zowel interne ontwikkeling als uitbesteding. We zoeken naar investeerders die niet alleen geld brengen, maar ook vertrouwen uitstralen naar de markt."

Samenwerking en crowdfunding

Bas van der Ham presenteerde als tweede zijn onderneming, werkplaats de Houtbank Lansingerland. "We geloven in de waarde van hout en mensen," zei hij. Met een team van vrijwilligers, waaronder gepensioneerde timmermannen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, maakt de Houtbank maatwerkproducten en biedt hij workshops aan.

"Tot nu toe hebben we alles zelf gefinancierd, maar we willen opschalen," vertelde Van der Ham. Het panel adviseerde crowdfunding vanwege het sociale karakter van het project. Er was ook kritiek: "Sympathiek initiatief, maar het businessmodel moet duidelijker," aldus het panel.

Ook klonk het advies om meer te focussen op samenwerking: "Je project leent zich goed voor partnerschappen binnen de sociale sector." Dennis Teeuw van duurzaam meubelmerk Planq raadde Van der Ham aan om zijn impact beter in kaart te brengen. "Waarom zou een klant jouw product kiezen boven een ander?"

Feedback mee naar huis

De twee pitches illustreren de gesprekken die andere ondernemers tijdens de speeddates van Duurzaam Geld zoekt Circulair Ondernemer hadden met financiers. De voornaamste les voor ondernemers? Of het nu gaat om schaalbaarheid, financiering of samenwerking: een duidelijk businessmodel en een goed uitgewerkt financieringsplan zijn essentieel om investeerders te overtuigen. Per businesscase is het belangrijk om de juiste financier te vinden – eentje die zowel het product als de missie interessant vindt. Het voornaamste advies van financiers? Bij de businesscases in de beginfase helpt het om te laten zien wat er zoal in de pijpleiding zit – qua samenwerkingen, ontwikkelingen en funding. Op die manier kan je ook de waarde van je bedrijf laten zien, zonder dat je al aantoonbare omzet of volumes kan laten zien.

Duurzaam Geld zoekt Circulair Ondernemer werd mede mogelijk gemaakt door Circl, Brabant Onderneemt Circulair, Circular Finance Lab, BOM en Braventure.