Ambitie
Circulariteit is juist nu essentieel; materiaalschaarste is een groeiend probleem en daarmee minstens zo urgent als de energietransitie. Sterker nog, de twee transities komen elkaar in de sector versneld tegen. Denk alleen al aan de schaarse en kritieke materialen die nodig zijn voor toekomstbestendige aandrijving. Circulariteit biedt dan ook kansen om de Nederlandse koploperspositie in de internationale maritieme sector zeker te stellen: door het gebruik van waardevolle materialen te reduceren en/of deze hoogwaardig te behouden, onze afhankelijkheid te reduceren en door met elkaar slimmer en intensiever te gaan samenwerken. Circulariteit is daarmee in de maritieme sector niet alleen strategisch gezien interessant voor marktpartijen, maar ook commercieel. Het is een belangrijke bouwsteen voor business, op korte en lange termijn.
Omdat er binnen de maritieme sector veel belangstelling - maar ook nog scepsis over de kansrijkheid (dit vergt namelijk het doorbreken van de silo’s waarin nu veelal nog wordt geopereerd) - is voor circulariteit, zijn er vijf actielijnen voor dit Moonshot vastgelegd. Rondom elke actielijn zijn de eerste bedrijven aangehaakt en is de probleemstelling bekend, maar is er tijd, onderzoek en inzet nodig om tot een gedegen plan van aanpak te komen voor de vervolgstappen. De vijf actielijnen:
Kabelgebruik schepen radicaal verminderen (vanaf de ontwerpfase)
Duurzame retrofitting voor levensduurverlenging vloot (bestaande schepen)
Modulair retrofitten met duw constructies
20-jaar oud component als nieuw inzetten (remanufacturing boegschroef)
Levensduurverlenging tanker (specifieke en uitdagende regelgeving)
Uitdagingen
Uit de gesprekken met marktpartijen en ketenpartners blijkt dat, hoewel er veel interesse is voor circulariteit in de maritieme sector, projecten op dit gebied niet vanzelf van de grond komen. Ketenpartners vinden elkaar niet vanzelfsprekend (op dit thema). Daarnaast wisselen schepen tijdens hun levensduur regelmatig van eigenaar en zitten er prikkels in het systeem die circulariteit in de weg staan, denk aan de maximale leeftijd van schepen om bepaalde havens binnen te komen of ingezet te worden voor het vervoer van olie en gas. De samenwerking die nog niet vanzelfsprekend is en de bestaande systeem belemmeringen maken duidelijk waarom dit Moonshot-project essentieel is. Door deze uitdagingen aan te pakken, kunnen we de weg vrijmaken voor een toekomstbestendige, circulaire maritieme sector.
Samenwerking
Het consortium voor dit Moonshot-project bestaat uit de volgende partijen:
AEGIR-Marine
Alewijnse
Roos
Kotug
Jansma Shipyards
Bureau Veritas
Damen Shipyards
Twentsche Kabel Fabriek (TKF)
JR shipping
MANA Engineering
TU Delft
*Hier kan jouw bedrijf staan*
Met betrokkenheid van de volgende stakeholders:
KBN (Koninklijke Binnenvaart Nederland)
KVNR (Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders)
NMT (Netherlands Maritime Technology)
Provincie Zuid-Holland
De ketenregie van dit project ligt in handen van BlueCity en Maritime Sisters.
Doe je mee?
Houd deze pagina in de gaten voor de meest recente informatie. Heb je vragen of wil je graag meedoen?