“Vlak na de geboorte van onze jongste zoon, was ik in China bij een van onze orchideeënleveranciers. Het viel me op hoe ongelooflijk vies het daar was door alle kolencentrales”, vertelt orchideeënkweker Ronald Koeleman, eigenaar van Koeleman Plants. “Toen dacht ik: dát willen we toch niet doorgeven aan onze kinderen?”
Circulair ondernemen inspireert
“Ik was op zoek naar manieren om het werk en het bedrijf weer écht leuk te maken.” Ongeveer vijf jaar geleden sloeg de inspiratie toe, toen hij een interview op de radio hoorde met iemand die betrokken is bij Nederland Circulair! [tegenwoordig: het Versnellingshuis Nederland Circulair!, red.] “Door wat hij vertelde over ondernemers die circulair werken, raakte ik enorm geprikkeld. Dus ik heb hem direct opgebeld of hij eens wilde meedenken. De volgende dag zat hij al bij mij aan tafel.”
Wat is een circulaire orchidee?
Als je een orchidee in de winkel koopt, is die anderhalf jaar oud. Ruim een jaar daarvan groeit die bij 28 graden Celsius in een Nederlandse kas. “Dat kost dus ongelooflijk veel energie. Zeker als je bedenkt dan 98% van de mensen de plant na ongeveer drie maanden weggooit.” En dat is zonde, want een orchidee kun je veel vaker tot bloei brengen. Daarom werkt Koeleman aan een nieuw businessmodel waarbij mensen de plant terugbrengen als die is uitgebloeid, zodat de orchidee hergebruikt kan worden.
Hindernissen
Een idee dat goed in de duurzame tijdsgeest past. Toch is het ingewikkeld dit idee naar de markt te brengen. “In de agrisector hebben we één route, en dat is van het bedrijf, naar de klant. Een product terugbrengen naar de kweker bestaat eigenlijk niet. Daar ligt dus een enorme logistieke uitdaging.” Het Versnellingshuis Nederland circulair! heeft Koeleman geholpen door hem in contact te brengen met onderzoekers van de Erasmus Universiteit. Zij hebben bijvoorbeeld nagedacht over een retourlogistieksysteem.
Hulp van het Versnellingshuis
“Het Versnellingshuis heeft me enorm ondersteund met mankracht en ideeën. En ze helpen allerlei mensen aan boord te brengen, waaronder wetenschappers, oud-ministers en collega-ondernemers. Eigenlijk zorgen zij ervoor dat dingen die niet vanzelf gaan, tóch gaan.” In Nederland lijkt mede hierdoor nu een doorbraak te komen op de particuliere en de zakelijke markt: “We zijn in gesprek met een toonaangevende partij die mogelijk de plant voor ons gaat aanbieden en ophalen bij klanten.”